Az üzleti terv összefoglalja a vállalkozás jövőbeli terveit arra vonatkozóan, hogy
- mekkora eladásokat tervez,
- milyen ütemezésben és
- ezzel mennyi bevételt fog termelni.
A bevételeket összevetve a várható kiadásokkal, láthatóvá válik a tervezett jövedelem.
Az üzleti terv "párja" a pénzügyi terv, amely számba veszi a vállalkozás kiadásainak alakulását is.
Az üzleti terv segítségével biztosak lehetünk abban, hogy az ötletünk megvalósítása során nem esünk csapdákba. Az üzleti terv feladata, hogy lemodellezze a cég működési folyamatait. A modellezés segít abban, hogy megtaláljuk az ideális utat amely az ötletünkből egy működőképes céget hoz létre.
Az üzleti terv mennyiségekkel és értékkel is számol.
Ehhez adott esetben tudnunk kell, hogy - ha termékről van szó - milyen kartonozási, raklapozási jellemzők vannak (vagyis hány darab van egy kartonban, egy raklapon).
Az érték számítása lehet egyszerű szorzás is (a forint darabár szorozva a mennyiséggel), de bonyolíthatja a pontos üzleti terv készítését a devizaárfolyam is.
- SWOT analízis készítése
- piacelemzés
- célcsoportok definiálása
- szezonalitás felmérése
- időzítési terv készítése
- eladások megtervezése
- költségek kiszámítása, időbeli tervezése
- készpénzáramlás tervezése (cashflow)
- eredmény tervezés
Amikor realista, a cégvezetést segítő üzleti terv készül, akkor kiváló segítség lehet egy menedzsment módszer, az úgynevezett SMART célmeghatározás. A SMART betűi egy-egy fontos céljellemzőt takarnak:
- Specific - specifikus: konkrét és nem lózungok állnak mögötte
- Measurable - mérhető: onnan tudjuk, hogy valamit elértünk-e, hogy számszerűsítjük
- Actionable - "lereagálható": csak azt érdemes célként definiálni, amire van egy következő lépésünk is
- Realistic - realista
- Time - időhöz köthető és kötött
Ha a vállalkozás céljait - még akár üzleti terv dokumentálása nélkül is - SMART módon határozzuk meg, máris sokat tettünk az üzleti siker érdekében!